O městě
Architektonická perla, město v parku a park ve městě. Pokladnice léčivých minerálních pramenů. Lázně, po jehož promenádách se procházely slavné osobnosti z celého světa.
Strategický plán rozvoje města Mariánské Lázně (Strategický plán) je základním dlouhodobým rozvojovým dokumentem. K jeho přijetí se město Mariánské Lázně zavázalo v Programovém prohlášení Rady města pro volební období 2014-2018 a proces byl zahájen usnesením zastupitelstva č. ZM/15/140 ze dne 23.6.2015. Zastupitelstvo města Strategický plán schválilo na svém zasedání 13. 12. 2016 usnesením č. ZM/414/16.
Strategický plán byl zpracován komunitně tj. se zapojením města, městem zřízených organizací, úředníků městského úřadu, občanů města, nestátních neziskových organizací a podnikatelských subjektů působících ve městě a odborné veřejnosti v souladu s principy udržitelného rozvoje ve spolupráci s externím zpracovatelem. Vše se dělo v rámci místní Agendy 21: pracovní skupiny byly složeny komunitně a sešli se celkem 4x u kulatých stolů, dále se v rámci zpracování uskutečnily jedno veřejné projednání a tři setkání Strategického týmu pro řízení a rozvoj města. Pro stanovení rozvojové vize města na 15 let bylo využito elektronické hlasování metodou Demokracie 2.1. Externím zpracovatelem byla společnost BermanGroup, s.r.o., která u nás připravovala a vedla i proces tvorby Koncepce rozvoje města z roku 1998. Strategický plán je v kompetenci 2. místostarostu města Ing. arch. Vojtěcha Franty. Celý proces tvorby materiálu a sběru podkladů koordinuje Mgr. Alena Dodoková - koordinátorka místní Agendy 21 a Zdravého města.
Strategický plán stanovuje vizi rozvoje města, strategické cíle pro jednotlivé oblasti, priority a opatření k jejich naplnění a způsob hodnocení plnění strategie. Každé opatření bylo rozpracováno do projektových listů se stanovením odpovědných pracovníků/subjektů. Členové pracovních skupin byly také požádány o vyplnění multikriteriální analýzy, která dle stanovených kritérií prioritizovala realizaci jednotlivých opatření.
Projektové listy jsou živými dokumenty, se kterými pracuje odpovědný garant každého opatření a průběžně si je aktualizuje. Rozpočet města by měl být každoročně připravován s provázaností na dané projektové listy tak, aby byly zajištěny finanční prostředky na realizaci daných opatření tj. projektů podle projektových listů.
Návrh Strategického plánu byl prezentován na veřejném projednání dne 20. 6. 2016. Připomínky k němu lze posílat do 5. července na adresu: alena.dodokova@marianskelazne.cz
Aktualizace 3.8.2016
Aktualizace 12.5.2016
Další setkání pracovních skupin proběhla na přelomu března, dubna a května, a to jak ke strategickým cílům tak k návrhům opatření a odpovědnosti za jejich realizaci. Momentálně se připravuje kompletní návrh Strategického plánu a veřejnosti bude představen na projednání dne 20.6. od 17:00.
Aktualizace 18.3.2016
V polovině března se členové pracovních skupin setkali podruhé k závěrům analytické části Strategie a návrhům jak realizovat schválenou vizi města. Na konci března se pracovní skupiny sejdou již k tvorbě návrhové části (definici cílů) nového Strategického plánu.
Aktualizace 6.1.2016
Ve středu 6. 1. 2016 se postupně setkaly všechny pracovní skupiny a navrhli podněty pro novou vizi města do roku 2031. Ze všech podnětů jsme vytvořili 13 tezí, o kterých hlasovali občané s využitím plusových a minusových hlasů. Vizi jsme vytvořili ze tří vítězných tezí.
Společná vize města Mariánské Lázně v roce 2031 zní: Mariánské Lázně v roce 2031 jsou zelené město parků a kvalitního veřejného prostoru chránící a rozvíjející své největší bohatství, kterým jsou jedinečné léčivé přírodní zdroje. Světové lázeňské město, které je opakovaně vyhledáváno díky kvalitním službám a péči založené jak na tradičních, tak na moderních léčebných metodách a vzdělané město se školami zaměřenými na lázeňství a medicínský cestovní ruch, které vychovávají k ochraně místních hodnot.
Výsledky hlasování naleznete na www.muml.cz/anketa
Souběžně s tvorbou vize byly započaty práce na analytické části Strategie, která pomocí souboru dat o vybraných jevech a trendech umožní odpovědět na klíčové otázky ohledně významu, demografie, ekonomiky, podnikatelského sektoru, trhu práce, vzdělání, kvality života, cestovního ruchu a lázeňství, dopravy a životního prostředí našeho města. V polovině března se členové pracovních skupin setkají k tomu, aby také na základě sesbíraných dat vytvořili SWOT analýzy jednotlivých oblastí, data případně doplnili a dopracovali pro tyto oblasti také dílčí vize. Na konci března se sejdou již k tvorbě návrhové části nového Strategického plánu.
Příprava Strategického plánu a navazujících akčních plánů je spolufinancována z prostředků Evropské unie
Užitečné informace